HTML

Terminál Filmklub

Friss topikok

  • Seres Sándor 1968-04-28: Szia, Folyamatos rendezvény miatt a C.C. májusban nem alkalmas filmklub tartására. Júniustól újra... (2014.05.15. 21:02) TERMINÁL Filmklub

Címkék

Az utolsó tangó Párizsban az ARTfilm - Filmklubban

2024.04.11. 21:33 Seres Sándor 1968-04-28

 
2021-06-07. Bernardo BertolucciAz utolsó tangó Párizsban - ARTfilm - Filmklub 20:00,  https://online.modulartacademy.hu/ - Modul Art Academy - online - Bárdos Csabával
  
Mű szerző nélkül nagy sikere után folytattuk a fotó-festmény élethalál-harc filmes ábrázolásának a tanulmányozását.
  
Az utolsó tangó Párizsban egy óriási kiáltással kezdődik.
Francis Bacon évtizedeken át festett egy kiáltást.
 A torzítás ordítása
Szokták mondani, hogy Bacon hőseinek az arca és a teste koruk-korunk nyavalyáitól torzult el. Ettől azonban sokkal izgalmasabb gondolat, hogy maga az ábrázolás torzítja el őket - mert nem tehet mást. Az ábrázolás folyamata szükségszerűen eltorzítja modelljét, nem csak tolakodó megfigyelésével, hanem a néző számára láthatóvá tévő technikáival is. A kép keretei között kompromisszumok kínlódnak, melyek egymásra feszüléséből "vibrál elő" a Nagy Kép.
Bacon az emberábrázolás tradícióinak tanulmányozása és esetleges új módjainak kutatása kapcsán jutott el a kérdéshez:
Milyen keretek közé, hova van bezárva az (ábrázolt) ember?
Jó-e az, ha nincs sehová, semmilyen ketrecbe sem bezárva - mennyire folyik ekkor szét az ember (képe)?
Bertolucci számára is fő kérdés volt a keretek közé való beszorítottságból történő kiszabadulás. Minden filmje minden hőse szeretné a saját terében, keretektől mentesen életcélját, feladatát megvalósítani és másoknak is segíteni ebben -  hatalmas válságok közepette. Bertolucci filmjeinek mozgóképei ezeket a konfliktusok közepette megkísérelt kiteljesedési kísérleteteket mutatják be rendkívüli intenzitással.
A film helyei: hová van bezárva az ember? Portásfülkébe, telefonfülkébe, pincébe, liftbe, oszlopsorok közé...
Hogy van az arc eltorzulva, a test kitekeredve?

 

tango_2021-06-06-21h19m20s971_1.jpg

tango_2021-06-06-21h19m32s500_1.jpg

tango_2021-06-06-21h20m19s180_1.jpg

tango_2021-06-06-21h20m45s989_1.jpg

tango_2021-06-06-21h21m06s094_1.jpg

tango_2021-06-06-21h21m44s892_1.jpg

tango_2021-06-06-21h21m50s819_1.jpg

tango_2021-06-06-21h21m55s914_1.jpg

tango_2021-06-06-21h22m06s641_1.jpg

tango_2021-06-06-21h22m12s514_1.jpg

tango_2021-05-25-22h17m24s639.jpg

 

 

tango_2021-06-06-21h22m29s792.jpg

tango_2021-06-06-21h22m41s417.jpg

tango_2021-06-06-21h22m48s960.jpg

tango_2021-06-06-21h22m59s510.jpg

tango_2021-06-06-21h23m06s643.jpg

tango_2021-06-06-21h23m32s914.jpg

tango_2021-06-06-21h23m48s835.jpg

tango_2021-06-06-21h23m58s711.jpg

tango_2021-06-06-21h25m46s724.jpg

A végső üvöltés Párizsban

Francis Bacon a Kép (1946) c. festményét az üvöltő Benito Mussolini fényképe ihlette.

Mussolini Emilia-Romagna tartományában született, amiről Bernardo Bertolucci éppen filmet tervezett készíteni. Ő is ott született és nőtt fel és az emlékei nem hagyták nyugodni, de nem is bírta őket sokáig filmbe önteni. Ez a film végül elkészült és Novecento (illetve 1900) címmel világsiker aratott.

Francis Bacon a Kép második változatát a legnagyobb kiállítására, az 1971-72-ben a párizsi Grand Palais-ben rendezett retrospektívre készítette.

1972 tavaszán Bertolucci látta ezt a kiállítást és ennek elementáris hatására az éppen forgatási fázisban lévő filmjét teljesen átalakította:

"Az angol kultúra dialektikából, szembesítésből, párbeszédből táplálkozik. Francis Bacon az e szabályokkal szembeni engedetlenségből merített inspirációt. A dialógussal a maga monológját állította szembe, nem kímélve másokat, de önmagát sem. 1972 tavaszáról, amikor az Utolsó tangó Párizsban című filmemet készítettem elő, mindenekelőtt arra emlékszem, hogy gyakran ellátogattam a Grand Palais-ba, ahol akkor rendezték meg az első nagyszabású Francis Bacon kiállítást. Többé-kevésbé rendszeres látogatások voltak ezek, mindig vittem magammal valakit, én töltöttem be a tárlatvezető szerepét. Először a film operatőrével mentünk el, aztán a díszlettervezővel, majd a jelmeztervezővel. az utolsó „helyszínbejárást” Marlon Brandóval végeztük. azt akartam, hogy legközelebbi munkatársaim velem együtt átadják magukat a bűvöletnek, annak a felkavaró élménynek, amelyet ez a nagyon is testi kétségbeesés, ez a kegyetlen üvöltés-monológ okoz az embernek. Emlékszem, hogy a képek egymástól eléggé távol voltak elhelyezve, valahogy úgy, mint egy végtelen világegyetemben az égitestek, és mi változtattuk a helyünket ebben a veszélyes Bacon-végtelenben. Amikor elkészültünk a vágással, nyilvánvalóvá vált számomra, hogy a Grand Palais-ban tett látogatások során született meg a film titkos magva. Abból a hatásból, amelyet Bacon mindnyájunkra gyakorolt, számomra úgy tűnt, hogy a filmben megmaradt valami rémisztő veszélyérzés."

A lakás, ahol a film fő jeleneteit forgatták, kb. 30 perc Szajna-parti sétára van a Grand Palais-től.

Bertolucci 30 éves volt ekkor.

 

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://terminal-filmklub.blog.hu/api/trackback/id/tr4118377899

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása